Talepædagog analyserer DR’s Lars Thiesgaards performance i tegnefilm.

 

Lars Thiesgaard

Lars bruger sin stemme som værktøj: Sådan skifter han fra Grisling til Pumba på et splitsekund | Kroppen | DR

Det kræver helt særlige teknikker at få tegnefilm til at lyde,
som de gør.

I 30 år har Lars Thiesgaard lagt stemme til utallige tegnefilmsfigurer, og prydet filmenes markedsføring med det børnevenlige ’Vi taler dansk’-mærke. Når han ikke selv er stemmen, står han ofte bagved og instruerer stemmerne på klassikere som Toy Story og Løvernes Konge og nyere film som The Lego Movie.

Lyden af Danmark

Lyden af Danmark er et forskningsprojekt, som vil kortlægge menneske- og naturskabte lyde i hele det danske landskab.

Prøv at være musestille. Lyt. Der er utallige lyde omkring dig hele tiden. Og
lydene påvirker dig. Din hjerne kan måske skære lydene fra, men din krop mærker
dem stadig.
I dette tema går vi til bunds i lydene omkring os. Vi ser på hvordan de påvirker både os og vores omgivelser og undersøger, hvad lyden af Danmark egentlig er.

– Følelserne på tegnefilm er ekstreme. Det ville jo ikke være til at holde ud, hvis vi gik rundt og talte som i de rigtig skøre tegnefilm hver dag, fortæller han.

Men hvad sker der egentlig inde i halsen på Lars, når han er lille og
usikker som Grisling eller kraftigt udbasunerer et ’Hakuna Matata’ som
vortesvinet Pumba.

Det har vi spurgt talepædagog Hans Toft-Olsen fra Stemmedoktor.dk
om.

Pumba growler og Grisling strækker stemmelæberne
– Pumbas ikoniske stemme opstår ved, at Lars skaber et meget stort
lufttryk, ligesom hvis du skal til at hoste. Ved at lægge an til et host,
men kun at have en lille åbning, han taler igennem. Samtidig råber
han lidt, så han har et stort rum i munden, forklarer Hans Toft-Olsen og
fortsætter:

– Og så er han rigtig god til at lægge lidt af den effekt på, der hedder
growl. Når du growler, snører du sammen lige over stemmelæberne,
så du nærmest lukker for stemmen. Den forhindring skaber den støj,
der er i growl, forklarer han.

Hvad skaber vores stemme?

Lige bag adamsæblet sidder stemmelæberne, som danner vores grundklang. Vi
sender luft op fra lungerne, og så strammer stemmelæberne sig i længden som en
guitarstreng og presser mod hinanden som læberne på munden.
Længdespænding giver en lysere tone og tværspænding giver mindre luft på
stemmen.

Dertil kan vi hæve og sænke vores strube, der gør stemmen mere og mindre
skarp.

Det er de tre knapper, man kan dreje på for at skabe grundklangen, hvortil der så
selvfølgelig følger følelser, personlighed og udtale til det endelige resultat.

Når Lars Thiesgaard derimod laver Grisling, er det en meget svag og
lys stemme, der møder os.

– Her strækkes længdespændingen på stemmelæberne, så han får en
høj tone. På tværs af stemmelæberne trykker han dem blødt mod
hinanden, så der kommer en luftstrøm ved siden af lyden, som gør
stemmen mere luftig. Og så kommer karakteren frem ved at spille lidt
stammende og stakåndet, forklarer Hans Toft-Olsen.

Ved at have en stemme, der er trænet og derfor i rigtig god form, er det nemt for Lars Thiesgaard at ændre og justere på de her små instrumenter i stemmebåndet og på et splitsekund forvandle sin stemme fra Lars Thiesgaard til Scooby-Doo.

Skrevet af Frederik Svaneborg/ DR

KORT OM STEMMEDOKTOR

STEMMEDOKTOR er et moderne rådgivende firma, der har det klare mål at give dig stemmetræning samt viden om din stemme så dit budskab fremstår stærkt med gennemslagskraft.

KONTAKTINFORMATION

Telefon  +45 53646440

mail@stemmedoktor.dk

 

Aarhus

Haraldsgade 19

8260 Viby J

 

København

Den Sorte Diamant

1221 København K

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

GENVEJE

Skriv et svar