Syngende lussing til Phillip Faber
Kommentar (Bragt i bl.a. BT og avisen.dk)
Syngende lussing til Phillip Faber.
Nu får jeg sikkert hele Danmarks befolkning på nakken, når jeg kritiserer Danmarks nye darling, Phillip Faber. Han står jo i denne periode for fælles opvarmning og fællessang på vores allesammens public service kanal DR1. Jamen jeg synes da han er en charmerende ung mand, der gør sig godt på skærmen, som et venligt, ufarligt og positivt gemyt, der er et fint flow og han har et velsvingende vibrato. Han er godt forberedt og udstråler en kærlighed til både musikken og historierne bag, og så spiller han glimrende klaver i bedste højskolestil, så vi ved hvornår vi skal synge og ikke synge.
Men hvad er så balladen?
Nr. 1
Når han taler mellem sangene er han cool i sproget, men når han så begynder at synge begynder han at artikulere så overkorrekt, at man føler sig henført 100 år tilbage i tiden. Det bliver så klassisk og dermed så ikke folkeligt at man får lyst til at give ham en syngende lussing og bede ham om at lade være med at skabe sig. Det klassiske udtryk gør sig i kirken og lignende steder med ophøjet stemning, og ikke som et samlende folkeligt tiltag midt i morgenkaffen.
Nr. 2
Tonearterne er for høje. De passer perfekt til Phillip Faber, men piger og drenge foretrækker ikke samme tonearter. Idet han vælger en toneart til drenge pådutter han samtidig pigerne det klassiske ’rand’ (falsetto) klangideal, hvilket er foruroligende. Gæve danske piger hader for høje tonearter og ’rand’ er også med til at sløre den personlige klang.
Lyt til Pernille Rosendahls til dato bedste vokale performance med en version af “Når jeg ser et rødt flag smælde”. Hun kan indimellem have en usikkerhed og skrøbelighed i sin stemme, men her får man en ægte og opløftende oplevelse den 1. maj, og så i den rette toneart!
Nr. 3
Drop den opvarmning! Den gør intet godt for vores vokale præstation. Opvarmning er en sjov og altid god aktivitet i al almindelighed, men det ville give ligeså lidt mening hvis man startede det populære program “Bagedysten” med en lignende fysisk opvarmning. Opvarmning af bagerkroppen. Det er en pseudo aktivitet der på linie med yoga og fysioterapi desværre, desværre, desværre vinder mere og mere ind i sangundervisning og tager fokus fra det sangfaglige.
Uhh han kan vist ikke lide klassisk sang ham der. Jo, det kan jeg faktisk og jeg elsker stemmer og alt hvad de kan, men hvis Phillip Faber skal være rollemodel indenfor mit fagområde, så skal han ikke lære den brede befolkning dårlige og skabede sangmanerer.